Wincenty Flak, Pieta, 1943 r.

Ta skomponowana z ok. 200 elementów rzeźba-obraz była prezentem ślubnym dla Adeli Flak, najmłodszej z córek autora. Stanowi zarazem jedną z ostatnich prac, jakie Wincenty wykonał w swoim życiu.

Sporządzona z drewna lipowego przedstawia znany w sztuce już od średniowiecza motyw Matki Boskiej trzymającej na kolanach martwe ciało Chrystusa. Scena pasyjna, stanowiąca główną treść dzieła, znajduje się w centralnej jego części, na swego rodzaju podwyższeniu, zdecydowanie wyróżniając się spośród jego pozostałych fragmentów. Nad pietą góruje krzyż z koroną cierniową, ozdobiony kwiatami w pięciu miejscach. Obok i poniżej wyobrażeń Maryi i Chrystusa odnaleźć możemy natomiast liczne arma Christi, czyli Narzędzia Męki Pańskiej: wysypujące się z worka trzydzieści srebrników, włócznię, gąbkę nasączoną octem i trzcinę, gwoździe, bicz, chustę św. Weroniki z wizerunkiem Zbawiciela, kolumnę biczowania oraz titulus – tabliczkę z inskrypcją INRI (łac. Iesus Nasarenus Rex Iudaeorum – Jezus Nazarejczyk Król Żydowski). Pośród tych przedmiotów umieszczone są elementy dekoracyjne – motywy roślinne i geometryczne, charakterystyczne także dla innych prac Wincentego Flaka. Umieszczenie narzędzi męki i ornamentów na potrójnej ramie dzieła potęguje jego trójwymiarowość i otwiera całą kompozycję.

Podobne rzeźby, różniące się jednak detalami, artysta wykonał również dla pozostałych dwóch córek oraz na zamówienia osób duchownych i świeckich. Niestety, nie wszystkie zachowały się do dziś.

Repozytorium

Powiązane artykuły

Powiązane wystawy

Wystawa
Stałe

Wincenty Flak (1870-1943) – artysta nieoczywisty